Partner serwisu
Biznes i przemysł

Girteka: Polska to atrakcyjny rynek dla spedycji

Dalej Wstecz
Autor:

ep.

Data publikacji:
15-10-2025
Ostatnia modyfikacja:
15-10-2025
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Ri

Podziel się ze znajomymi:

BIZNES I PRZEMYSŁ
Girteka: Polska to atrakcyjny rynek dla spedycji
fot. mat, pras. Girteka
Polska jest jednym z najlepszych rynków dla rozwoju usług spedycyjnych w Europie – ocenia przedstawiciel Girteki, jednego z największych operatorów logistycznych na kontynencie. Zalety stanowią największa w Europie baza przewoźników oraz sprzyjająca struktura rynku transportowego.

Jak zauważa Angel Kalinov, dyrektor spedycji w Girtece, Polska ma bardzo dużą bazę przewoźników. – Jedna piąta całego europejskiego rynku to firmy polskie, a ponad jedna czwarta ładunków cross-border w Europie jest obsługiwana przez polskie firmy – wskazuje szef spedycji Girteki w Warszawie. – To grupa mocno rozdrobniona. Średni przewoźnik w Polsce dysponuje flotą zaledwie 10 pojazdów. Taka struktura sprzyja rozwojowi spedycji, która łączy mniejsze firmy i daje klientowi większe moce przewozowe – dodaje przedstawiciel Girteki.

To dlatego, choć firma wywodzi się z Litwy, dywizja spedycji powstała właśnie w Warszawie. Litewski rynek transportowy jest odmienny od polskiego. – Na Litwie działa znacznie mniej firm, ale za to z dużo większym taborem. Tam wystarczą dwaj przewoźnicy, którzy mają po tysiąc pojazdów i nie ma potrzeby tworzenia podmiotu, który scalałby mniejsze floty. Oni bazują głównie na własnych zasobach – wskazuje Angel Kalinov.

Jeśli chodzi o rynek niemiecki, jest to drugi największy rynek przewoźników w Europie po Polsce , ale zdecydowany lider rynku pod względem popytu na transport. Dlatego też na niemieckim rynku operuje najwięcej zagranicznych firm transportowych, a sam rynek pozostaje najbardziej strategicznym rynkiem w Europie. Niemieckie firmy transportowe są ważnym czynnikiem kształtującym europejską gospodarkę transportową i jednymi z największych graczy na europejskim rynku logistycznym, z istotnym udziałem w rynku przewozów drogowych. W przeciwieństwie do polskich przewoźników, niemieccy są bardziej skupieni na wybranych i skoncentrowanych trasach.

Tamtejsza struktura firm transportowych to „miks między Polską i Litwą”. W Niemczech obok dużych operatorów funkcjonuje wiele małych, rodzinnych firm, przy czym często są one powiązane osobistymi relacjami z lokalnymi zakładami produkcyjnymi. Pomimo tego, ze względu na skalę tego rynku, rola spedycji w Niemczech pozostaje kluczowa. – Udział niemieckich firm w rynku transportowym cross-border Europy szacuję na poniżej 10 proc., podczas gdy polskie firmy odpowiadają za 25–30 proc. To daje Polsce znacznie większy potencjał, jeśli chodzi o łączenie mocy przewozowych do obsługi potrzeb europejskiego transportu drogowego cross-border – dodaje Angel Kalinov.

Stan pojazdów w poszczególnych krajach. Źródło: Eurostat 
 
Przedstawiciel Girteki przyznaje, że Polska jest dla firmy kluczowym ośrodkiem rozwoju spedycji, choć nie jest wykluczone, że powstanie kolejne centrum spedycyjne w innym europejskim kraju. Decyzja w tej sprawie nie została jeszcze podjęta i najpewniej będzie determinowana potrzebami rynku. – Nie wiem, gdzie i kiedy pojawią się takie potrzeby. Jestem zwolennikiem bycia blisko klienta – zarówno producentów, jak i przewoźników, bo spedycja to pośrednictwo bazujące na relacjach i rozwiązaniach – mówi Angel Kalinov.

– Śledzimy uważnie, w których krajach rozwija się transport i zwiększa liczba zarejestrowanych aut. Dobrze wiemy, jacy przewoźnicy jakie linie (trade lanes) obsługują, i na tej podstawie będziemy podejmować decyzje, gdzie potrzebne jest uruchomienie kolejnego biura, aby być bliżej podwykonawców – stwierdza przedstawiciel Girteki.

Jak podkreśla, firma chce zachować model scentralizowany, ale elastyczny. – Nie chcemy się ograniczać. Jedna czy dwie lokalizacje to wciąż centralizacja, a nie rozproszenie działalności – stwierdza. – Moim zdaniem centralizacja i standaryzacja to coś co przynosi duże korzyści – podsumowuje.


Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Mirbud niewiele ponad miliard do celu

Biznes i przemysł

Mirbud niewiele ponad miliard do celu

ep. 10 października 2025

Stadler podkręca tempo automatyzacji

Biznes i przemysł

Stadler podkręca tempo automatyzacji

inf. pras. 09 września 2025

Po rynku kolejowym, Mirbud chce wejść na energetyczny

Biznes i przemysł

Mirbud: Cel 1 mld zł w kontraktach kolejowych nie był na wyrost

Biznes i przemysł

Mirbud. Lipiec z miliardem w nowych kontraktach

Biznes i przemysł

Zobacz również:

Mirbud niewiele ponad miliard do celu

Biznes i przemysł

Mirbud niewiele ponad miliard do celu

ep. 10 października 2025

Stadler podkręca tempo automatyzacji

Biznes i przemysł

Stadler podkręca tempo automatyzacji

inf. pras. 09 września 2025

Po rynku kolejowym, Mirbud chce wejść na energetyczny

Biznes i przemysł

Mirbud: Cel 1 mld zł w kontraktach kolejowych nie był na wyrost

Biznes i przemysł

Mirbud. Lipiec z miliardem w nowych kontraktach

Biznes i przemysł

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5
Zamknij